fbpx

Úszásnemek az őskorban

Az úszásnemek története az őskorig vezethető vissza. Barlangok falán látható az úszó emberhez hasonlító alakokat találtak a Föld több pontján. Őseink feltehetően a kutyaúszást használták és a gyorsúszáshoz hasonló mozdulatokat tettek. Ez alapján feltételezhetjük azt, hogy az első úszásnem amit használt az ember a gyorsúszás lehetett.

Őskori úszás falrajz Macskacápa

Úszás az ókorban

Az ókorban az emberi civilizációk főleg folyók tengerek mentén jöttek létre, így szoros kapcsolatban voltak a vízzel. Hamar felismerték az úszás pozitív hatásait. A testi és lelki fejlődésben is nagy szerepet játszott. Úgy tartották, hogy az úszás a műveltség mércéje. Az athéni és spártai nevelésben is fontos szerepe volt. Ezért furcsa, hogy az ókori olimpiai játékokon nem kapott szerepet, mint versenyszám.

Ókori Egyiptom Macskacápa

Újkori olimpia

Az úszás története az újkori olimpián (1896 Athén) folytatódik. Itt már megjelent az úszás, mint külön versenyszám. Az első 3 olimpián az úszószámokat nyílt vízben rendezték meg. Az olimpia ideje alatt a víz hőmérséklete 11 fok volt. A legtöbben feladták a versenyt és bemásztak egy kísérő csónakba. Hajós Alfréd már közelebb volt a parthoz, nem adta fel, küzdött tovább a hullámokkal és így Ő lett az első magyar Olimpiai bajnok. Könyvében azt írta „ úszott az életéért”.

A ma is ismert versenyszámok 1968-ban kerültek az Olimpiai játékokon megrendezésre, előtte a versenyzők mindössze 8 versenyszámban mérhették össze erejüket egymással.

Az úszásról általánosságban

Az úszás meghatározása

Az úszás a folyadékban történő mozgás összefoglaló neve.

Arkhimédész törvénye szerint minden folyadékba merülő testre felhajtóerő hat, amelynek nagysága egyenlő a test által kiszorított folyadék súlyával, tehát egy test akkor lebeg a folyadékban, ha a tömege és a kiszorított víz tömege megegyezik. Mivel az emberi test nem egyforma sűrűségű mindenütt, ezért bizonyos részei a víz felett, más részek a víz alatt vannak.

Úszásnemek Arkhimédész Macskacápa Úszásoktatás Budapest Csillaghegy

Az úszás célja, hogy az ember a vízben történő előre haladást a lehető legkevesebb energiabefektetéssel hajtsa végre. A víz sűrűsége nagyobb a levegőénél ezért nem olyan mértékben hat ránk a gravitáció a vízben mint a szárazföldön. Meg kell találni az egyensúlyi állapotot a vízben is, amit a megfelelő gyakorlatokkal lehet fejleszteni.

Az úszás ismertetése

Az úszás egy jól megtanult mozdulatsor folyamatos ismétlése. Minél többet gyakoroljuk, minél rendszeresebbé tesszük az életünkben annál jobban fejlődünk, erősödünk és növeljük az állóképességünket. Az úszás sporttevékenység, amit versenyszerűen is lehet űzni, de legtöbben szabadidős tevékenységként, valamint egészségmegőrzési és fenntartási céllal űznek.

Úszásnemek úszás a víz alatt Macskacápa Úszásoktatás Budapest Csillaghegy

Az egyik legjobb mozgásforma, hiszen a legtöbb izomcsoportot átmozgatja. Kicsi a sérülés és a túlterhelés veszélye. Egészségügyi célból gerinc- és mozgásszervi bántalmakban szenvedőknek, baleseti illetve keringési rehabilitációban részesülő pácienseknek szokták javasolni.

Úszásnemek

Az úszásnemek kiinduló helyzete a siklás. Ilyenkor a kezek a fej mellett szorosan magas tartásban vannak, az egyik tenyér a másik kézfejen helyezkedik el (a kezek egymáson). A törzs egyenes, a lábak összezárva egymás mellett, innen indul el a mozgás.

Gyorsúszás technikája

A gyorsúszás egy keresztezett, ciklikus mozgás. A leggyorsabb az úszásnemek közül. A helyes technikához meg kell találni a kedvező és áramvonalas testhelyzetet a vízben. Ehhez három feltételnek kell teljesülni. Az első a helyes fejtartás. Második az egyenes törzs és csípő tartás. A harmadik feltétel a kis kiterjedésű lábmunka.

úszásnemek Gyorsúszás Macskacápa Úszásoktatás Budapest

A gyorsúszás alatt a fej a vízben van, levegőt pedig oldalra veszünk. A kartempó hasonlít a malomkörzésre. A karmunka az aktív vízalatti és a passzív víz feletti szakaszból áll. A víz alatt összezárt ujjakkal elkezdjük húzni a vizet, hajlik a könyök és a víz tolásával fejeződik be a kartempó a törzs mellett. A könyök húzásával szabadítjuk ki a kart a vízből és hajlított könyökkel visszük előre. A váll vonalába előre kinyújtjuk a karunkat, így érkezik újból vízbe a kéz.

A gyorsúszás sajátossága, hogy testünk minden tempónál kissé oldalra fordul hossztengelye mentén. A lábtempó kis kiterjedésű, krallozó (váltakozó irányú) mozgás. Szabályosan három kartempóként veszünk levegőt és egy kartempó alatt hat lábtempót csinálunk, de ez az úszás távjától is függ. Vannak lassabb lábtempók is, amelyeket a hosszú távnál használnak.

A gyorsúszás versenyszámai 50, 100, 200, 400 és 800 és 1500 méter.

Hátúszás technikája

A gyorsúszáshoz hasonlóan keresztezett ciklikus mozgás, amit a hátunkon fekve végzünk. A lábtempó felfelé irányuló rugómozdulat, nagyobb kiterjedésű, mint a gyorsúszásnál, nem törheti meg a víz felszínét, a víz alatt kell maradnia.

Úszásnemek Hátúszás Macskacápa Úszásoktatás Budapest

A kartempót két fázisra osztjuk. A víz alatti és a víz feletti szakaszra. Víz felett egyenes nyújtott karral visszük a váll vonalába a karunkat. A vízbe érkezésnél a tenyerünk kifelé fordulva kisujjal érkezik a vízbe, onnan indul el a húzás a víz alatt. A kar a vízbeérkezés után könyökben behajlik a húzásnál. A mozdulat a láb mellett végződik. A törzs a kartempók után hosszúsági tengelye mentén folyamatosan elfordul, a fej mozdulatlanul marad. A háton úszás a legalkalmasabb gerinc sérülés vagy műtét utáni rehabilitációra.

A hátúszás versenyszámai 50, 100 és 200 méter.

Mellúszás technikája

Sokak számára meglepő lehet, de a szabályos mellúszás a legnehezebb és legösszetettebb úszásnem. A kar- és a lábmunka párhuzamos mozdulat, a gyors- és a hátúszással ellentétben. Hason fekvő helyzetben végezzük.

A mellúszás lábmunkája több szakaszra bontható. Egy passzív lábfelhúzásból, és egy aktív rúgómozdulatból áll. A lábfelhúzás után a térdek elkezdenek egymástól távolodni, ekkor kezdődik a rugómozdulat kifelé fordított lábfejjel. A végén összezárt lábbal pipáló lábfejjel zárjuk a lábtempót, amit rövid siklás követ.

Úszásnemek Mellúszás Macskacápa Úszásoktatás Budapest

A karmunka kifelé irányuló húzómozdulattal kezdődik, amit félkörívben húzunk. A kar beforgatása után a kézfej, az alkar és a könyök közeledik egymáshoz, majd megkezdődik az előre mozgás. A szabályok szerint a karokat a mellkastól a víz felszíne alatt vagy fölött együtt kell előre tolni, a könyök nem emelkedhet ki a vízből. A kartempónál a kezek nem vihetők a csípővonal mögé. A kartempó és a lábtempó átfedi egymást. Levegőt minden kartempónál előre nézve veszünk.

A mellúszás versenyszámai 50, 100 és 200 méter.

Pillangóúszás technikája

A pillangóúszásnál a test helyzete hullámszerűen változik. Mindig hason fekvő helyzetben kell lenni miközben a vállak a vízfelszínnel párhuzamosan helyezkednek el.

A lábtempónál mindkét láb egyszerre mozog, amely egy ostorcsapás szerű mozdulat.

A lábmunkához hasonlóan a karok is egyszerre mozognak. A karmunka itt is két szakaszból áll. A víz alatti és víz feletti szakaszból. A víz alatt a húzásnál a könyök behajlított, a tenyereket a mellkas alatt húzzuk. A tolás a víz alatt egészen addig tart, amíg a karok teljesen ki nem nyúlnak a lábunk mellett. Ezt a mozgást a szabadítás és a karok előre vitele követi. A váll emelése indítja a víz feletti szakaszt, miután a kar kikerül a vízből, párhuzamosan lendítjük előre.

Úszásnemek Pillangóúszás Macskacápa Úszásoktatás Budapest

Ennél az úszásnemnél egy kartempóhoz két teljes lábtempót kell végrehajtani. A kar és a lábmunka összhangja nélkülözhetetlen a pillangóúszásnál.

A pillangóúszás versenyszámai 50, 100 és 200 méter.

Vegyes úszás

A vegyes úszásban az úszásnemek meghatározott sorrendben következnek egymás után . Pillangó, hátúszás, mellúszás, gyorsúszás. Olimpiai versenyszám, 200 és 400 méteres távokon minden úszásnemből egyenlő távot kell úszni. Rövid pályás bajnokságokon akár 100 méter is lehet a táv.

Mellúszás, pillangóúszás, hátúszás és a gyorsúszás kalória égetése

Úszásnemek Kalória Macskacápa Úszásoktatás Budapest

Úszás előnyei

Számos pozitív jótékony hatása van az úszásnak testünkre, lelkünkre és elménkre

  • Javítja a mentális egészségünket és a hangulatunkat
  • Ideális szinten tartja a vérnyomásunkat
  • Segít fenntartani a megfelelő glükózszintet
  • Kíméli az ízületeinket
  • Javítja a helyes testtartást és az egyensúlyérzéket
  • Serkenti az anyagcserét
  • Növeli a tüdőkapacitást
  • Csökkenti a szívbetegség kockázatát
  • Szinte minden izmot átmozgat
  • Fokozza a szellemi teljesítményt
  • Csökkenti a stresszt
  • Növeli az önbizalmunkat és az önfegyelmünket
  • Endorfint szabadít fel, ezáltal boldogabbak leszünk

Hasznos tippek az úszáshoz

1.tipp: Tedd bele a fejed a vízbe

úszás tippek 1 Macskacápa Úszásoktatás Csillaghegy

Helyes technikánál be kell tenni a fejet a vízbe. Egész egyszerűen ez a szabályos úszás egyik feltétele. Egészségügyi magyarázata pedig, hogy. a gerincoszlopot a nyaki és ágyéki részeken terheljük meg a legjobban mindennapjainkban: ülőmunka, mobiltelefonozás, rossz tartás stb. , ha „kitett” fejjel úszunk ugyanúgy terheljük vele a gerincoszlopot. Az úszás gerinckímélő sport, ha szabályosan alkalmazzuk, optimálisan megnyújtja a gerincoszlopot a helyes technikával.

2.tipp: Ússz a víz felszínén

úszás tippek 2 Macskacápa Úszásoktatás Csillaghegy

A helyes technikájú úszás a víz felszínén történik. Minden úszásnemnél vannak olyan testrészek amelyek a víz alatt vagy felette helyezkednek el például a  kartempónál.

3.tipp: Fő a változatosság

úszás tippek 3 Macskacápa Úszásoktatás Csillaghegy

Ne csak egy úszásnemet gyakorolj, próbáld ki mindegyiket, így több izomcsoportot mozgatsz meg.

4.tipp: Zárd össze az ujjaidat

úszás tippek 4 Macskacápa Úszásoktatás Csillaghegy

Sokkal nagyobbakat húzol összezárt ujjakkal, gyorsabban fogsz haladni.

5 tipp: Hajlítsad be a könyököd

úszás tippek 5 Macskacápa Úszásoktatás Csillaghegy

A víz alatt mindegyik úszásnemnél hajlított könyökkel húzunk, nagyobb vízfelületet tudsz megfogni és gyorsabban, könnyebben haladsz előre.

6 tipp: Figyelj a levegővételre

úszás tippek 6 Macskacápa Úszásoktatás Csillaghegy

Nem véletlenül ez az első amit egy oktatáson el kell sajátítani. A levegővételnek automatikusnak, természetesnek kell lennie, mint a szárazföldön. Pont annyi levegőt kell beszívni, amennyit teljesen ki tudsz fújni a következő levegővétel előtt. Ezt érdemes gyermekkorban elsajátítani, de felnőt fejjel is meg lehet tanulni.

7 tipp: Csak magadra figyelj

úszás tippek 7 Macskacápa Úszásoktatás Csillaghegy

Ne nézelődj, forgasd a fejed úszás közben. A fej csak a levegővételnél mozog. Mell- és pillangóúszásnál előre veszünk levegőt, gyorsúszásnál pedig oldalra.

Ha részletesebben is érdekelnek az úszásnemek és az úszás, jelentkezz oktatásra az úszásoktatás 2020 menüpont alatt.

  • macskacapa google pin icon Budapest, Pusztakúti út 2-6, 1038
  • macskacapa phone +36 20 441 5004
  • macskacapa email
  • macskacapa facebook
  • macskacapa instagram